14850کودک شهر رویایی خود را ترسیم کردند
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۱۵۰۶۵
خبرگزاری آریا - مدیرکل آموزش شهروندی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به استقبال کودکان از دومین دوره مسابقه نقاشیکودکانه تهران، گفت: تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه این جشنواره از حدود 9300 اثر در دوره قبل به 14850 اثر رسیده است.
به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی معاونت اجتماعی شهرداری تهران، مجتبی دانشور درباره افزایش 50 درصدی آثار ارسالی به جشنواره گفت: فراخوان دومین دوره نقاشیکودکانه تهران همزمان با روز جهانی کودک در مهر ماه سال جاری اعلام و از کودکان خواسته شد تا نقاشیهای خود را با موضوع "شهری که من دوست دارم از پشت پنجره خانهمان ببینم" برای دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او افزود: امسال با توجه به شرایط ویژه کرونایی و اینکه بچهها عمده وقتشان را در خانه سپری میکنند و امکان رفتن به مدرسه و حضور در فضاهای اجتماعی و عمومی را ندارند، این موضوع انتخاب شد تا بچه از این منظر به شهر خود نگاه کنند.
مدیرکل آموزش شهروندی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران عنوان کرد: یکی از اهداف برگزاری مسابقه نقاشی دریافت نظرات کودکان در مورد شهریست که آن را دوست دارند. کارگاههای آنلاین باکمک آموزش و پرورش شهر تهران و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سامانه شاد و سایر سامانههای مشابه برپا و به کودکان آموزش داده شد تا به عنوان شهروند با حقوق و تکالیف خود آشنا شوند، سپس انتظارات خود را ترسیم کرده و خواستههایشان را در قالب نقاشی ارائه دهند.
دانشور با اشاره به تغییرات این دوره از مسابقات، خاطرنشان کرد: سال گذشته آثار به صورت فیزیکی و از طریق سرای محلات و پست دریافت میشد که امسال با توجه به شرایط ویژه کرونایی، آثار از طریق سامانه "Tehran.ir" جمعآوری شد که پس از داوری و انتخاب آثار برگزیده، برای اکران شهری و تهیه کتاب، آثار اصلی عکاسی و اسکن حرفهای خواهند شد.
او با اشاره به اینکه آثار در دو مرحله داوری خواهند شد، گفت: آثار برگزیده در قالب یک نمایشگاه متمرکز برگزار خواهد شد و با توجه به شرایط ویژه کرونایی این نمایشگاه به صورت محدود و با رعایت پروتکل های بهداشتی همراه خواهد بود. در کنار آن نمایشگاه مجازی نیز خواهیم داشت که در بستر فضای مجازی امکان دیدن این آثار برای دیگران نیز وجود خواهد داشت.
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۱۵۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رازی که «هوش مصنوعی» دربارۀ این نقاشی 500 ساله کشف کرد
هوش مصنوعی (AI) را میتوان برای دیدن جزئیات تصاویری که از چشم انسان دور میمانند، آموزش داد. اکنون یک ابزار هوش مصنوعی، چیز غیرمعمولی را در مورد یک چهره در نقاشی رافائل شناسایی کرده: بخشی از این نقاشی را رافائل نکشیده است.
به گزارش فرادید، چهره مورد بحث متعلق به سنت جوزف است که در سمت چپ بالای تابلوی معروف به مدونا دلا روزا (یا بانوی گل سرخ) دیده میشود.
در واقع محققان مدتهاست بر سر اینکه آیا این نقاشی واقعاً اثر رافائل است یا خیر بحث کردهاند. نتیجهگیری درباره منشأ یک اثر هنری به شواهد مختلفی نیاز دارد، با این حال روش جدیدتر تحلیل مبتنی بر الگوریتم هوش مصنوعی به حمایت از کسانی آمده که فکر میکنند دستکم برخی از ضربات به دست هنرمند دیگری انجام شده است.
محققان بریتانیایی و آمریکایی یک الگوریتم تجزیه و تحلیل سفارشی را بر اساس آثاری که میدانیم نتیجه روش ویژهی قلموکاری این استاد ایتالیایی است، توسعه دادند.
حسن اوگیل، ریاضیدان و دانشمند کامپیوتر از دانشگاه برادفورد در بریتانیا، ماه دسامبر، پس از انتشار یافتههای محققان توضیح داد: «با استفاده از تجزیه و تحلیل ویژگیهای عمیق، از تصاویر تأیید شده نقاشیهای رافائل استفاده کردیم تا کامپیوتر را آموزش دهیم که سبک او را تا حد بسیار دقیقی تشخیص دهد، از ضربههای قلم مو گرفته تا پالت رنگ، سایهها و هر جنبهای از کار.»
«کامپیوتر نسبت به چشم انسان، سطوح عمیق میکروسکوپی را میبیند.»
فرآیندهای یادگیری ماشینی معمولاً باید با مجموعه وسیعی از نمونهها آموزش داده شوند، چیزی که همیشه در مورد آثار یک هنرمند تک در دسترس نیست. تیم در این مورد، برنامه از پیش آموزشدیدهای را که Microsoft به نام ResNet50 توسعه داده بود، همراه با یک تکنیک یادگیری ماشینی سنتی به نام Support Vector را اصلاح کرد.
قبلاً ثابت شده بود این روش در شناسایی نقاشیهای رافائل دارای دقت ۹۸ درصدی است. معمولاً آموزش روی عکسهای کامل داده میشود، اما این بار آموزش روی جزئیات صورتها متمرکز بود.
مدونا، کودک و سنت جان همگی آثار خلقشده رافائل در نظر گرفته میشوند، اما در مورد سنت جوزف اینطور نیست. محققان خاطرنشان میکنند در بحثهای قبلی درباره اصالت این نقاشی، تصور میشد صورت سنت جوزف به خوبی سایر چهرههای موجود در قاب، کشیده نشده است. احتمالاً شخص دیگری در کشیدن صورت سنت جوزف نقش داشته است
اوگیل میگوید: «وقتی دلا روزا را به طور کلی آزمایش کردیم، نتایج قطعی نبود.»
«بنابراین، تکتک قطعات را آزمایش کردیم. تایید شد بقیه تصویر رافائل کشیده، اما چهره جوزف به احتمال زیاد کار رافائل نیست.»
جولیو رومانو، یکی از شاگردان رافائل، احتمالاً خالق چهره چهارم بوده است، اما این نتیجهگیری به هیچ وجه قطعی نیست. این نمونه دیگری از فناوری مدرن است که اسرار نقاشیهای کلاسیک را آشکار میکند، این بار با هوش مصنوعی.
به گفته کارشناسان، مدونا دلا روزا در سالهای ۱۵۱۸ تا ۱۵۲۰ روی بوم نقاشی شده است. اواسط دهه ۱۸۰۰ بود که منتقدان هنری در این که کل این اثر، کار رافائل باشد، دچار تردید شدند.
اکنون درستی این تردیدها تقریباً با قطعیت به اثبات رسیده است، اگرچه تیم تحقیقاتی پشت این مطالعه تأکید میکند که این هوش مصنوعی به جای اینکه جایگزین متخصصان هنری شود، در آینده به کمک آنها خواهد آمد.
اوگیل میگوید: «این موردی نیست که فکر کنیم هوش مصنوعی جای انسانها را میگیرد. فرآیند احراز هویت یک اثر هنری شامل بررسی بسیاری از جنبههای آن میشود، از منشأ آن گرفته تا رنگدانهها، وضعیت اثر و غیره.»
با این حال، از این نوع نرمافزار میتوان به عنوان ابزاری برای کمک به این فرآیند استفاده کرد.
کانال عصر ایران در تلگرام